Meer tips & advies
Klanten getuigen

Voor mijn eerste huis heb ik aangeklopt bij Hypotheeklenen.be. Alles werd duidelijk uitgelegd en er is goed de tijd genomen om mij te helpen aan een goedkope hypotheek. Met de selectie van Hypotheeklenen.be heb ik snel een goedkope hypotheek kunnen afsluiten. Binnen twee weken was alles rond.

Stijn
Wat zijn de notariskosten bij aankoop van een woning?
18 april

Wat zijn de notariskosten bij aankoop van een woning?

Geschreven door Hypotheek Lenen

Een vast onderdeel van de aankoop van een woning betreffen de notariskosten die je hierbij maakt. Dit is iets dat niet te vermijden valt. De aankoop van een huis is (normaal gezien) geen alledaagse activiteit, en de procedure is dan ook onderhevig aan diverse wettelijke regelingen, waarvan sommige enkel door een notaris kunnen worden uitgevoerd. Het betreft onder meer het opstellen van de koopakte en het inschrijven van de koop en de hypotheek. Laatstgenoemde geldt overigens niet als je kiest voor een hypothecair mandaat in plaats van een hypothecaire inschrijving, alleen zijn hier natuurlijk weer wat voor- en nadelen aan verbonden.

In wat volgt lichten de specifieke kosten nader toe.

Kost 1: Inschrijvingsrecht

We gaan allereerst dieper in op de kosten voor het inschrijvingsrecht. Hierin heb je twee opties: een hypothecaire inschrijving of een hypothecair mandaat. In het eerstgenoemde geval wordt de hypotheek ingeschreven op het bevoegde hypotheekkantoor. De tweede optie verleent de hypothecaire instelling enkel een volmacht om bij eventuele problemen met de aflossing van de schuld alsnog een hypotheek te vestigen. Een combinatie van beide is in sommige gevallen trouwens ook mogelijk.

Hypothecaire inschrijving

Een hypothecaire inschrijving biedt de hypotheek verlenende instantie meer zekerheid. Ontstaan er problemen met de betalingen, dan kan de financiële instelling direct gebruik maken van het hypotheekrecht.

Bij een hypothecaire inschrijving bedragen de kosten 0,30% van het bedrag van de inschrijving, verhoogd met aanhorigheden. Dit zijn kosten die de bank maakt om het resterende krediet op te kunnen eisen, indien de schuldeiser zijn lening niet meer kan afbetalen. Deze zijn afhankelijk van bank tot bank, en liggen meestal tussen de 5-10%. Je moet deze kosten zelf niet terugbetalen, maar ze verhogen wel de kosten van hypothecaire akte.

Hypothecair mandaat

Het hypothecair mandaat is een stuk goedkoper voor een kredietnemer. In dit geval is alleen een vast bedrag aan registratierechten verschuldigd, namelijk 50 euro. Ook hoef je geen ereloon voor de hypotheekbewaarder te betalen. Er vindt immers geen inschrijving van de hypothecaire lening plaats. Natuurlijk is er wel een flinke adder onder het gras: een hypothecair mandaat ontneemt het recht op aftrekbaarheid van de bedragen die je voor de hypothecaire lening betaalt. En dit kan per maand flink schelen!

Hypothecaire inschrijving of hypothecair mandaat?

Aangezien de notariskosten doorgaans worden gedekt door de hypothecaire lening, kiezen veel mensen voor een hypothecaire inschrijving. Ze merken hiervan ook jaarlijks, bij de het invullen van de belastingsbrief, het voordeel, in tegenstelling tot het eenmalige voordeel van een hypothecair mandaat.

Kost 2: Registratierechten

De registratierechten maken in feite het grootste deel uit van de kosten. Deze kostenpost wordt door de notaris doorgestort aan de belastingdienst.

De kosten voor de registratierechten zijn afhankelijk van regio. In Vlaanderen betaal je concreet 10% van de aankoopsom aan registratierechten. In Brussel en Wallonië is dit bedrag 12,50%. Heb je trouwens recht op een klein beschrijf, dan betaal je respectievelijk 5% en 6%.

Bij een hypothecair mandaat bedragen deze kosten enkel 50 euro.

Het kan trouwens gebeuren dat er bijlagen aan de akte(n) aangehecht worden. Hier betaal je ook vaste registratierechten voor. Deze bedragen altijd 100 euro, onafhankelijk van het aantal bijlagen.

Kost 3: Aktekosten

Het opstellen van een akte is een dure zaak. Er komen nogal wat extra kosten bij kijken, bijvoorbeeld voor een kadastraal uittreksel, hypothecaire of stedenbouwkundige getuigschriften en belastingsnotificaties. Elk individueel attest wordt naar jou als koper doorberekend. Het totaalbedrag schommelt meestal rond de 500 euro.

Kost 4: Kosten voor het ereloon van de notaris

De kosten voor het ereloon van de notaris zijn wettelijk vastgelegde kosten die voor alle Belgische notarissen dezelfde zijn, namelijk een bepaald percentage van het hypotheekbedrag. Deze percentages zijn afhankelijk van een aantal schijven, waarbij geldt: hoe hoger de schijf, hoe lager het percentage (eigenlijk precies het tegenovergestelde van inkomstenbelastingschijven).

SCHIJF AANKOOPPRIJS (EURO) PERCENTAGE VAN TOEPASSING
0 - 7.500 euro 4,56
7.500 – 17.500 euro 2,85
17.500 – 30.000 euro 2,28
30.000 – 45.495 euro 1,71
45.495 – 64.095 euro 1,14
64.095 – 250.095 euro 0,57
Boven 250.095 euro 0,057
 

Kost 5: Kosten voor het ereloon van de hypotheekbewaarder

De hypotheekbewaarder krijgt ook een wettelijk vastgelegd ereloon. Als je bijvoorbeeld een hypothecaire lening neemt voor een bedrag van 200.000 euro, betaal je 990,97 euro aan ereloon voor de hypotheekbewaarder. Deze kosten worden trouwens meegenomen in de kosten voor de hypothecaire inschrijving. In geval van een hypothecair mandaat betaal je deze kosten niet.

Graag persoonlijk advies?

We kunnen ons voorstellen dat bovenstaande informatie nogal overweldigend kan zijn... Wij van hypotheeklenen.be helpen je hier echter maar al te graag mee! Door middel van een grondige analyse van jouw specifieke behoeften en hypotheeksituatie, kunnen wij je snel zicht geven op de beste en meest voordelige oplossing. Neem dus vandaag nog contact met ons op!


Lees tips & adviesBereken uw hypotheek

Ook uw hypotheek online simuleren?Klik hier

U hoeft niets te doen, wij zoeken voor u bij 25 banken. 100% onafhankelijk, gratis en vrijblijvend.